Logo Contactlensinside

Maroeska Wiggers-Kuijpers

Als hoog myope bril- en contactlensdrager was de optiekwinkel bekend terrein en daarmee de interesse voor het vak gewekt. Destijds stond zij met een Master in de Franse taal- en letterkunde al een aantal jaren voor de klas. Toen haar eigen opticien haar jaren geleden een baan aanbood, werd deze uitgelezen kans met beide handen aangegrepen en volgde er een snelle omscholing tot opticien en aansluitend tot contactlensspecialist.
Werken in de praktijk werd gecombineerd met lesgeven aan het optiekonderwijs. De laatste twee jaren volledig in de praktijk waar de kriebel tot meer verdieping en specialiteit groeide.
Om vervolgens in 2019 de stap te zetten naar Ophtecs Europe was dan ook een logische keuze. Werken op de Professional Service afdeling combineert de kennis in het aanpassen met de didactische vaardigheden, die een training nodig heeft. De vele trainingen en nascholingen, die er gevolgd werden, misten haar inziens vaak net dat stukje extra uitleg. Een goede training is maatwerk, die altijd moet voorzien in de behoefte van de trainee. Een belangrijk aspect hiervan is dat de trainer zelf moet anticiperen op mogelijke vragen van de trainee. De kunst hierbij is het vereenvoudigen van complexe materie afgestemd op en aangepast aan het niveau van de trainee.
Aanpassers verder helpen in hun kennis en kunde waardoor zij goede oogzorg te kunnen verlenen is hierbij het uiteindelijke doel.