Logo Contactlensinside
ContactlensInside - Editie 1/2024

20/20/2 en dan?

Inside communicatie



De tijd vliegt. Weg met die donkere dagen, de lente lonkt en er groeit en bloeit alweer van alles. Onder invloed van licht gedijt de natuur en ontwaakt uit de winterslaap. In tegenstelling tot de natuur remt het daglicht juist de groei van het oog. Dat klinkt bijna negatief, ik zou liever zeggen dat het buitenlicht de ontwikkeling van het oog gunstig beïnvloedt. Welke invloed heb jij als specialist hierop? Met andere woorden, hoe krijg jij de kinderen meer naar buiten om die 120.000 lux binnen te halen op een mooie zonnige dag? De meesten zitten binnen of in een klaslokaal waar het aantal beschikbare lux niet verder reikt dan 500 lux. Een aanzienlijk verschil, zou ik zeggen. Maar zie dat gedrag maar eens te veranderen.

Gelukkig wordt de regel 20/20/2 steeds meer gecommuniceerd en niet alleen binnen de optiek; ook daarbuiten is het een veelgehoord advies. Echter, uit onderzoek van het Oogfonds blijkt dat 33% van de ouders bekend is met de regel, maar helaas kan slechts 1 op de 10 ouders ook uitleggen wat het eigenlijk betekent1. Werk aan de winkel dus, om niet alleen de kreet maar ook de inhoud van de boodschap duidelijk te maken.

Dan kom ik meteen tot mijn punt. De manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken is door samen te werken. Alle oogzorginstanties zouden dezelfde boodschap moeten brengen, samenwerken en van elkaar weten welke kennis en mogelijkheden er zijn binnen de beroepsgroepen. Ik heb gemerkt dat dit soms lastig is. Het standpunt van de oogheelkunde is niet altijd in overeenstemming met die in de contactlenspraktijken in de winkels. Het is moeilijk om daar een weg in te vinden en daar zit voor mij ook een grote uitdaging. Na inmiddels 2 jaar actief te zijn in mijn rol als myopie-expert –ik zei het al, de tijd vliegt– begin ik daar langzaamaan wat stappen in te maken. Een mooi voorbeeld is het netwerk “Zicht op Buiten”, een groep professionals die allemaal met de ontwikkeling van kinderen te maken hebben, niet alleen vanuit de oogzorg, maar ook bewegingstherapeuten, jeugdartsen, gedragsdeskundigen en onderwijsmedewerkers2. Samen zoeken we naar mogelijkheden om elkaar te ondersteunen en van elkaar te leren. Een mooi initiatief waarbij het kind centraal staat. Het is slechts een voorbeeld van hoe we kunnen samenwerken en hoe mooi zou het zijn wanneer we op lokaal niveau hier ook mee aan de slag kunnen. Zoek elkaar op en laat weten wat je kunt, welke kennis je in huis hebt en probeer een manier te vinden om gezamenlijk een doel te bereiken.

De boodschap 20/20/2 begint zo zachtjes aan door te dringen, maar daar stopt het natuurlijk niet. Mijn missie dit komende jaar is om ook het vervolg op deze boodschap onder de aandacht te brengen. Inmiddels is bijna 25% van de 13-jarigen in Nederland myoop. Met alleen buiten zijn en leefstijladvies kom je er niet. Uit alle onderzoeken blijkt wel dat buiten zijn de grootste invloed heeft, maar aanvullende interventies kunnen zeker een positieve bijdrage leveren en mogen we niet vergeten. Veel ouders zijn in de veronderstelling dat wanneer ze met regelmaat de sterkte aanpassen, ze goed bezig zijn. Echter, dit stimuleert de progressie nog steeds door de perifere beelden die achter het netvlies vallen bij een volcorrectie. Met de mogelijkheden om optische middelen als contactlenzen en brillenglazen voor myopiecontrole in te zetten naast de 20/20/2 regel, kunnen we nog meer resultaat behalen. Preventie en interventie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden willen we echt een verschil maken en dat moeten we samen doen.

Het thema van het NCC 2024 was "The Future Generation". Laten we ook de kinderen een mooie toekomst bieden door goed voor ze te zorgen. Dat moet zeker lukken met een nieuwe, frisse generatie specialisten die openstaat om het samen te doen met de doorgewinterde generatie met jarenlange ervaring. We kunnen veel van elkaar leren en moeten niet aarzelen om open te staan voor verandering.

Jij kunt het verschil maken en daar sluit ik me graag bij aan.

Fijne lente!!

Anthoinette

Literatuur:
1 OBJ23019 Infographic Oogfonds_7.0.pdf
Zicht op buiten

Anthoinette Jothmann

Anthoinette Jothmann is contactlensspecialist met zeer veel ervaring in het aanpassen van harde en zachte contactlenzen. Naast haar werk in de praktijk is ze ook altijd actief betrokken geweest bij het testen en introduceren van nieuwe contactlenzen, gaf ze regelmatig trainingen en presentaties en droeg ze vaak bij aan artikelen in de vakbladen. Na jaren als manager van de lensafdeling bij Sandmann Optiek te hebben gewerkt, heeft ze recent de overstap gemaakt naar Menicon. Daar werkt ze als Business Development Manager Myopia Control. Ze helpt klanten bij hun visie en praktische invulling op het gebied van myopie controle.

Meer van Anthoinette Jothmann
Opslaan als PDF
Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.