Logo Contactlensinside
ContactlensInside - Editie 1/2021

Blijf herkenbaar

Inside innovation


De afgelopen jaren heb ik de kans gekregen om als specialist een directe bijdrage te mogen leveren aan het zichtgeluk van mensen. Een leuke, soms lastige, maar vooral een heel dankbare taak. Tijdens deze periode is een open communicatiestroom en het creëren van een positieve omgeving waarin mensen zich goed voelen onmisbaar gebleken.

In de praktijk is het mij opgevallen dat je als specialist succesvoller bent als je goed de kijkbehoefte van mensen kan achterhalen. Het gaat dus niet altijd over de technische vaardigheden die specialisten bezitten. Kennis is uiteraard heel belangrijk, maar de manier waarop een specialist overkomt naar klanten toe is vaak doorslaggevend voor het behalen van succes.

Ben ik die specialist die het bedrijf dat ik vertegenwoordig goed weerspiegelt? Bied ik de beste kwaliteit? Klopt mijn imago en is deze iedere keer weer hetzelfde? Vragen waar we zelden de tijd voor nemen om te beantwoorden. Daarom hieronder enkele tips uit de praktijk die je hierbij kunnen helpen.

BEZOEK JE EIGEN PRAKTIJK

Neem eens de tijd en ga op bezoek in je eigen praktijk of winkel waar je werkzaam bent. Ik weet hoe raar dit klinkt, maar ik beloof je dat dit nieuwe inzichten kan geven. Observeer de gang van zaken en noteer dingen die je opvallen. Ga na hoe netjes of professioneel klanten de winkel ervaren hebben of wat de sfeer is wanneer ze de winkel betreden. Schrijf negatieve en positieve punten op. Ontdek welke gemeenschappelijke waarden er zijn onder collega’s, ontdek wat het DNA van bedrijf is en hoe dit over wordt gebracht op klanten. Schrijf alles op wat je ziet en neem aan het eind van de dag de tijd om 3 kenmerken te vinden die de praktijk weerspiegelen. Bijvoorbeeld: huiselijke sfeer, droge ogen specialist of waar voor uw geld. Dit is de omgeving waarin jouw imago als specialist bij moet passen. De vraag is nu, past dit ook?

LAAT ZIEN WAAR JE VOOR STAAT

Eerste indrukken kunnen voor of tegen iemand werken. Je moet er dus voor zorgen dat je imago als specialist past bij het beeld dat je wil reflecteren. Als je bijvoorbeeld als een zeer gekwalificeerde en bekwame professional wilt overkomen, moet je nadenken over hoe dit eruit ziet voor de meerderheid van je klanten en de regio waar je werkzaam bent. Als het in jouw regio betekent dat het dragen van een witte jas de oplossing is, draag dan een witte jas. Als een pak geschikter is, draag dan een pak. Is een casual stijl belangrijk voor de huiselijke sfeer, draag casual kleding. Doe dit niet alleen in de praktijk, maar ook wanneer je elders communiceert, bijvoorbeeld als je adverteert over je droge ogen-expertise.

WEES FLEXIBEL

De manier waarop jij communiceert (verbaal en non-verbaal) heeft invloed op hoe een klant jou beoordeelt. Hetzelfde geldt natuurlijk andersom: jouw oordeel over de ander en je reactie hangt af van wat iemand zegt en hoe iemand met je omgaat. Gebruik verschillende communicatiestijlen. En nog belangrijker, geniet ervan, speel ermee en heb plezier met je klanten. Ik heb bijvoorbeeld een notitieboekje waarin ik verhalen opschrijf die ik mensen vertel en daarbij hun positieve of negatieve reacties. Ik leer er nog elke dag van en probeer zo uit te zoeken wat werkt voor wie en waarom.

BLIJF HERKENBAAR

Mensen veranderen en natuurlijk zullen jij en ik in de loop van de tijd ook veranderen. Behoud het beeld van jezelf dat je wilt presenteren zoveel mogelijk en wijk er niet teveel vanaf. Zo blijven klanten je herkennen als diegene die jij wilt dat ze herkennen.

Merel Kanters

In 2002 behaalde Merel Kanters haar diploma opticien aan het ROC Zadkine college in Rotterdam. Opvolgend in 2007 studeerde zij af aan de Hogeschool Utrecht als optometrist. Tijdens en na haar studie is Merel ruim 10 jaar werkzaam geweest in de optiek als opticien, contactlensspecialist en optometrist. Daarnaast heeft Merel 3 jaar lesgegeven aan de Hogeschool Utrecht als docent optiek en contactlenzen. Van 2012 tot 2018 is Merel actief geweest als Professional Affairs Manager Benelux bij Alcon Vision Care. Vanuit deze rol heeft zij onder andere advies en training gegeven aan specialisten binnen de contactlensbranche. Omdat het de praktijk is waar het allemaal gebeurt, combineerde Merel vanaf juli 2018 haar werkzaamheden als optometrist bij Van der Leeuw Optiek in Delft met het schrijven van artikels en het geven van advies en trainingen. Vanaf april 2021 is Merel gestart als Technical Sales Consultant bij CooperVision Specialy EyeCare.  

Meer van Merel Kanters
Opslaan als PDF
Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.