Logo Contactlensinside
ContactlensInside - Editie 4/2018

Communicare

Inside information


Ruud van ’t Pad Bosch is al negen jaar columnist van ContactlensInside. Nu hij helaas met zijn regelmatige bijdrages gaat stoppen, brengt hij een laatste ‘ode aan de communicatie’: communicatie was de rode draad immers in zijn jarenlange bijdragen. Het woord ‘communicatie’ is mede afgeleid van het Latijnse woord ‘communicare’ schrijft hij in deze bijdrage in ContactlensInside.

Een mooie term, die ik er voor het gemak even uitlicht, omdat het ten eerste mooi de kerstgedachte samenvat, dat we voor elkaar moeten zorgen, maar ten tweede: de combinatie ‘communicatie’ en ‘care’. Het laatste, in het Engels dan, beschrijft ook perfect waar we in ons vak elke dag mee bezig zijn. Natuurlijk gaat het om de zorg voor de lensdrager, maar zonder communicatie betekent dat niet veel.

Blokkeerfries
Een goede kanshebber voor het woord van 2018 is ‘blokkeerfries’. Dat is op zich ook weer stigmatiserend, maar dat even ter zijde. Het contactlenswoord van 2018, en dat mag best stigmatiserend zijn, zou wel eens iets met Acanthamoebe en leidingwater te maken kunnen hebben. Als ik de voorwoorden ContactlensInside van 2018 erbij pak, is dat toch echt de rode draad. De ANVC heeft dan ook ‘geen leidingwater’-stickers beschikbaar gemaakt, ter herinnering bij het openen van elke nieuwe lens. In deze ContactlensInside komt ‘care’ zeker ook weer aan bod, zoals in de bijdragen van Marloes ter Stegen: ‘Wat is de kans dat cosmetische contactlensdragers een infectie krijgen?’ en Cindy Nassar over de ‘Invloed van cosmetica en reinigingsproducten op zachte contactlenzen’. In het verlengde van dat laatste, ook een bijdrage van Dieuwke van Ooik met ‘Contactlenzen en make-up.’ En wat je in dat kader zou moeten communiceren met de lensdrager.

Beleving
Communicatie, verbaal en non-verbaal, komt ook heel erg dicht in de buurt van klantbeleving. En laat Marjan Klaassen daar nu net háár column over geschreven hebben. Ze realiseert zich dat ze, net als heel veel anderen waarschijnlijk, met contactlenzen niet veel doet aan ‘beleving’. Kortom, te weinig doet om te laten zien wat voor prachtige lenzen er op de markt zijn en wat deze zo uniek maakt. En waarom ze juist bij ons gekocht moeten worden in plaats van bij de drogist, vraagt ze zich af. “Met glazen doen we dit wel, waarom met lenzen niet??”. Goede vraag. Ze heeft dan ook besloten de contactlensverkoop anders aan te pakken. Ze heeft filmpjes gedownload over lenzen en maatwerklenzen, informatieve folders gezocht en ze neemt de klant vanaf de oogmeting mee naar de verkooptafel om dáár uitleg te geven over lenzen. De lensklant weet dan wat er te koop is en wat de verschillen zijn, zodat ook deze klant een weloverwogen keuze kan maken. Men verwacht dat in 2020 de klantbeleving de belangrijkste reden is waarom de consument voor een bepaald bedrijf of merk kiest, schrijft Marjan. “Aan mij (en ik denk vele specialisten met mij) de taak om onze contactlenzen de waarde mee te geven die ze verdienen”. Een mooi voornemen voor het nieuwe jaar.

Witte kerst?
Nog even terug naar de kerst, voordat we naar 2019 gaan: of we een witte kerst krijgen weet ik niet, maar Reinier Stortelder kijkt in ieder geval als een soort weermannetje naar de temperatuur van lenzen op het oog, en het effect van temperatuur op de sagittahoogte (en mogelijk passing) van lenzen. Inhoudelijk best technisch, maar zeker boeiend voor iedereen die iets verder wil denken over (zachte) contactlenzen. Dit sluit ook naadloos aan bij een online module die de ANVC begin 2019 zal introduceren: ‘Een nieuwe kijk op het aanpassen van zachte contactlenzen’, waarbij duidelijk is dat de oude manier van benaderen, met een simpel getal als basis curve radius (BCR) die bepalend kan zijn hoe een zachte lens zich op het oog gedraagt, niet toereikend is. Sagittahoogtes kunnen in ieder geval behulpzaam zijn, om te begrijpen wat we doen als we een zachte lens aanpassen. Over 2019, en lenzen aanpassen, gesproken: natuurlijk hebben we wéér een mooi congres in het verschiet, het OVN 2019 in februari (voor iedereen toegankelijk), met deze keer heel veel aandacht voor alle verschillende aspecten van het vak. Het thema is dan ook ‘het hele spectrum’. Zie ook deze ContactlensInside met een aankondiging daarvan. 

Kerstboom
En dan de column van Alfred Kuiper die bijna letterlijk een rood kerstdraadje/-lintje om deze ContactlensInside heen strikt. Tot zijn schrik stelt zijn vrouw “Ik denk dat wij volgend jaar moeten gaan scheiden”, terwijl ze net met het hele gezin de kerstboom hadden opgetuigd. Ik ga de clue niet verklappen, maar het leest als een spannend kerstverhaal, met een goede afloop én een mooie boodschap.

Martin Conway heft zijn glas op de 'good old gobletcel’ in zijn column (in het kader van droge ogen en contactlensmaterialen). Dan ben je wel een echte ‘vakidioot’ (in de goede zin van het woord uiteraard). Hij weet waarschijnlijk niet dat ‘gobletcel’ in het Nederlands ook wel slijmbekercel heet. Ik hou het simpelweg met het heffen van de beker of het glas op een mooi contactlensjaar. Een fijne kerst, en een fantastisch 2019 toegewenst!

Eef van der Worp

Eef van der Worp doet contactlens gerelateerd onderzoek aan de Universiteit van Maastricht en Pacific University in de Verenigde Staten. Hij is een internationaal veelgevraagd spreker en hij is gastdocent aan diverse universiteiten in de Verenigde Staten.

Meer van Eef van der Worp
Opslaan als PDF
Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.