Logo Contactlensinside
ContactlensInside - Editie 4/2018

Praatje van de voorzitter

Inside de bestuurskamer


Progressie in 2019

Als we terugkijken naar 2018 kunnen we in ieder geval spreken over een echt contactlensjaar. Een jaar waarin veel aandacht was voor Ortho-K en myopiecontrole. Het thema was vooraf door diverse leveranciers ingezet, maar de extra aandacht kwam via diverse media niet altijd positief in het nieuws.
Uit alles blijkt ook hoe belangrijk het gebruik is van de informatiebronnen die de ANVC beschikbaar heeft voor de contactlensspecialist en de consument. Maak hier gebruik van, je komt professioneel over en zorgt voor duidelijkheid naar de klant. Het volgen van de protocollen in combinatie met optimale oogzorg, is waar de contactlensspecialist zich kan onderscheiden en zich kan profileren in de wereld van aanbieders van contactlenzen.
Nog even het afgelopen jaar. Er is weer een uitstekend en succesvol NCC georganiseerd. Ook de podiumavonden werden goed bezocht, de laatste was voorafgaand aan de ALV, waar Riny Luiten een interessante lezing hield over het effect van medicijnen in de traanfilm, waarin ook duidelijk werd waarom Trump met “droge ogen” de meest bizarre uitspraken kan doen.

We kunnen wel stellen dat 2018 het jaar van de myopie is geworden. Wat kunnen we verwachten in 2019?

De samenwerking met NUVO, OVN en ANVC zal nog belangrijker worden in de toekomst om duidelijkheid te verschaffen aan de consument omtrent hoe de oogzorg in elkaar zit. De Notitie Oogzorg in het Optiekbedrijf zal richtlijnen geven voor de diverse doorverwijzers onderling. De volgende stap is de Kwaliteitsstandaard Contactlensaanpassing. De werkgroep zal zich hier mee bezig gaan houden.

2019 is ook het jaar van “Hèt Congres”. Het bestuur is al maanden druk in voorbereiding om jullie weer een mooi program aan te bieden. Dit jaar hebben wij als thema: maatwerk. Noteer 20 mei alvast in uw agenda. Ook dit is weer een thema waar de contactlensspecialist zich in kan onderscheiden. De klachten van lensdragen en de eventuele drop-outs zijn soms simpel op te lossen door maatwerk te leveren. Vooral bij ouderen zijn veel drop-outs, droge ogen of hebben slecht resultaat met multifocaal. Het is jammer, want de multifocale contactlens wordt steeds beter. In verband met vergrijzing is extra aandacht op dit gebied noodzakelijk.

Wellicht kunnen we aan 2019 het thema progressie, want progressie is we naar streven met het nieuwe bestuur.

Op naar 2019! Genoeg te doen, genoeg te beleven.

Alvast prettige feestdagen en tot ziens in het nieuwe jaar

Bas Molenaar

Bas Molenaar is mede-eigenaar van Oogzorg Bastiaan Optiek in Waddinxveen, waarmee hij is verkozen tot ondernemer van het jaar 2018. Hij is contactlensspecialist vanaf 1980. Vanaf 13 november 2017 is hij bestuurslid van de ANVC en op 17 januari 2018 is hij tot voorzitter gekozen.

Meer van Bas Molenaar
Opslaan als PDF
Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.